חשיבות הספורט לילד עם הפרעות קשב וריכוז

הפעילות הגופנית מחולקת לשני סוגי ספורט עיקריים:
הראשון – ספורט קבוצתי כגון, כדורגל, כדורסל וכו' והשני – הוא ספורט אישי כגון: ריצה, שחיה, הליכה וכו'
בספורט האישי יש ענפים רבים, אך גם הוא מחולק לשני קטגוריות עיקריות:
מונוטוני כגון: שחייה, הליכה, ריצה וכו'.
ושאינו מונוטוני שמייצר בכל אימון משהו אחר – וזה תחום אומנויות הלחימה והריקוד.

חשיבות הספורט לילד עם הפרעות קשב וריכוז

חשיבות הספורט לילד עם הפרעות קשב וריכוז

חשוב להדגיש שאומנויות לחימה יחודיות בכך שהם תחת הקטגוריה של ספורט אישי אך האימון מתבצע בקבוצה, לשילוב הזה יש יתרונות גדולים מאוד לכל אדם ולבעלי הפרעות קשב וריכוז במיוחד.

חשיבות הספורט לילד עם הפרעות קשב וריכוז

שילוב ספורט בחיי היומיום שלנו חשוב מאוד (יש אינספור מחקרים שמראים את זה), פעילות ספורטיבית מסייעת לנו כמעט בכל פרמטר פיזית ונפשית.  אם ילדיכם אובחן כבעל הפרעת קשב וריכוז, הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות עבורו יהיה לשלב פעילות ספורטיבית קבועה בחייו, שתסייע לו רבות בשיפור הכישורים החברתיים, את הדימוי העצמי, ואת הקואורדינציה.

הקשב והריכוז מתרכז במספר מאפיינים ואתגרים: התארגנות, ניהול זמן, משמעת עצמית, קושי להקשיב להוראות, עבודת צוות, שיתוף פעולה, דימוי עצמי נמוך וכו'.  מחקרים רבים מצביעים על קשר חזק ומדהים בין העיסוק בפעילות גופנית וההשפעה שיש לה על המוח – היא מעלה את רמות הבסיס של דופמין ונוראפאנפרין – היא מובילה לערנות, עליה במצב הרוח, הפחתה של חרדות, מסייעת בשיפור קצב הלמידה וכו'.

אני מקווה שכולנו הבנו את החשיבות הרבה שיש לפעילות גופנית בכלל ולבעלי קשב וריכוז בפרט.
אך כפי שכתבתי אומנויות לחימה זה ספורט יחידני, אך מתבצע בקבוצות…וספורט קבוצתי מייצר אתגרים שונים לבעלי קשב וריכוז.

1 . אימפולסיביות – קושי בדחיית סיפוקים

אימפולסיביות היא הנטייה לפעול בפזיזות, באופן מיידי לאור גירוי מסויים, בדרך כלל ללא תכנון מראש או חשיבה, ובהיעדר יכולת לשלוט באותה תגובה, גם אם היא אינה הרצויה על האדם המגיב.  ילדים שאינם מצליחים להתנהג באיפוק ולשלוט על הנטייה שלהם לאימפולסיביות עשויים לשלם גם מחירים רגשיים, בדגש על פגיעה בדימוי העצמי ו/או קושי בהתנהלות חברתית.

2 . חשיבה שלילית – מחשבות שליליות אוטומטיות

לאנשים עם הפרעת קשב, יש היסטורית חיים של כישלון מגיל צעיר, דבר שגורם להם לייצר אמונות ותפיסות לגבי עצמם והסביבה: מה הערך שלהם, מי הם, מה הם, האם הם חכמים או טיפשים, טובים או רעים, בטלנים או חרוצים. לגבי הסביבה –  אם הסביבה אוהבת אותם או לא, אם מתנכלים להם או לא, מכבדים אותם או לא וכו'. היסטוריית חיים כזו מתחילה לייצר מגיל צעיר רשת נוירולוגית של מחשבות שליליות אוטומטיות.

3 . קושי להקשיב להוראות של המאמן

ילדים עם הפרעת קשב נתקלים לא פעם בחוסר יכולת להפנים הוראות משחק ואסטרטגיות משחק של המאמן. ישנם אתגרים נוספים כגון: שעמום, כושר ארגון לקוי שבא לידי ביטוי בשכחה של ציוד , תגובות דרמטיות עקב סף תסכול נמוך וכו'.
ניתן ללמוד עוד על הקשר של אומנויות לחימה והפרעות קשב וריכוז בלינק המצורף. 

שתי המלצות חשובות:

1 . תראו במאמן שותף

לעיתים אני נתקל במצבים שבהם ההורים בוחרים להסתיר מידע ואינם עורכים תיאום ציפיות ברור עם המדריך.  אז המלצה חשובה ביותר להורים – שתפו, שתפו, שתפו!
ככל שנדע יותר נוכל לסייע יותר, נבין יותר, נכיל יותר ונאפשר לילד לחוות יותר הצלחות!

2 . תבדקו האם המדריך הוכשר לאמן ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז

מאמן שהוכשר לכך ע"י מוסד מוכר, מבטיח שיש לו את הכלים המקצועיים וההבנה לאמן את ילדכם באופן מקצועי ושהוא יהיה שותף איכותי לתהליכים ולדרך.

מדריכים אומנויות לחימה טיפוליות לבעלי קשב וריכוז במכללת וינגייט