פיתוח קואורדינציה בגיל צעיר

פיתוח קואורדינציה בגיל צעיר

פיתוח קואורדינציה בגיל צעיר

פיתוח קואורדינציה בגיל צעיר

קואורדינציה – תיאום 

לאחרונה הייתי בשתי סדנאות מדהימות של ארד סקוול מיסד שיטת ספידאיט (רצ"ב קישור לדף הפייסבוק) ושם נחשפתי לחשיבות העצומה של הקואורדינציה!

קצת לפני הסדנאות סיימתי קורס – מדריכי אמנויות לחימה טיפוליות בהפרעות קשב וריכוז. והבנתי שהשילוב של השניים הוא שילוב מנצח, מכוון שהיום יודעים שהחלק במוח הקטן שאחראי על הקואורדינציה קשור גם לתהליכים קוגניטיביים וכאשר מטפלים בקואורדינציה למעשה ניתן יהיה לחוות שיפור ניכר גם בתחומים אחרים כגון: בעיות חברתיות, לימודיות ורגשיות.  כך שלמעשה לקואורדינציה ישנה חשיבות גבוהה והיא כלי חיוני להתפתחות גופנית ורגשית.

קואורדינציה מוגדרת כתיאום בין מערכת העצבים המרכזית למערכת התנועה והשרירים והיא באה לידי ביטוי במספר פרמטרים חשובים:

1 . שווי משקל

2 . מהירות תגובה.

3 . התמצאו במרחב.

4 . ויסות – של כוח ומהירות

5 . תחושה של זמן ומרחק

6 . קצב ומקצב

הכשרת לוחם באומנויות לחימה:

השלב הראשון בהכשרה של לוחם ו/או ספורטאי בכלל הוא השלב הפיזי, שלב זה מורכב מתרגילי סיבולת לב ריאה, כוח, גמישות, כוח מתפרץ, מהירות, זריזות וקואורדינציה, שהיא מכילה בתוכה – מהירות תגובה, שווי משקל ודיוק.

בתחום אומנויות הלחימה, הלוחם נדרש לתת פתרון תנועתי למידע שנקלט במערכת העצבים המרכזית שהדגש הוא שהתנאים כל הזמן משתנים! כלומר מתבצע תהליך של קליטת מידע לגירויים השונים, ועל הלוחם להחליט מהר על דרך פעולה ולבצע מיומנות תואמת לגירויים. "הפתרון התנועתי" יגיע ממאגר הזיכרון התנועתי הקיים אצלו ושהספורטאי ישלוף מהר את הפעולה המתאימה ביותר. ה"פתרון התנועתי" צריך להיות  דינמי, מהיר, פונקציונלי ואיכותי.

ישנה חשיבות גבוהה שבכל תהליך האימון אנו נכלול את המיומנויות הנדרשות מאותו ענף, כאשר בהתחלה נלמד אותם בצורה איטית ויסודית ורק לאחר מכן ניתן יהיה להוסיף מהירות, כוח ומצבים משתנים.

צריך לזכור שבסופו של דבר השיפור בקואורדינציה על מרכיביה השונים -זריזות, שיווי משקל ודיוק – נוצר, תוצאה מתרגול, אשר יוצרת שינויים במערכת העצבית.

הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD)

כיצד נזהה סמנים לקואורדינציה לקויה אצל ילדים?

יכולת מוטורית ירודה באופן משמעתי מהצפוי לגיל הילד לדוגמא תיאום בין ידיים לרגליים, תיאום בין העין ליד ו/או לרגל, קושי בביצוע רצף של תנועות ולעיתים ישנה גם בעיה בזיכרון המוטורי ומהיכולת לחקות תנועה, קליטה ולמידה איטית, חוסר שביעות רצון, תפקוד חברתי לקוי, דימוי עצמי נמוך, ירידה ו/או פגיעה בביטחון העצמי וכו'.

לרוב הורים לא מחשיבים את הבעיה המוטורית למשהו שצריך לטפל בו ואומרים: 'אז הילד לא יהיה ספורטאי', או: 'אז הילדה לא תהיה רקדנית'. אבל לצערי הם לא מודעים לכך שלבעיות הללו יש השלכות מרחיקות לכת, גם על התפקוד הרגשי". טיפול מוקדם בקשייהם המוטוריים של ילדים עשוי להפחית את ההשלכות השליליות שיש להפרעה זו בתחום הלימודי, הריגושי-חברתי ובכלל בתפקוד היומיומי. חשוב להביא את הנושא למודעות ההורים ולסייע לילדים אלה בדרכים רבות ומגוונות.

פיתוח קואורדינציה בגיל צעיר – דגשים למדריך:

תמיד להתחיל מהקל ולעבור לקשה, תמיד להתחיל מהאיטי ולעבור למהיר ומהפשוט למורכב.

המטרה של תהליך זה היא ליצור חוויות של הצלחה למתאמנים. ואפילו במידה וצריך ליצור חווית הצלחה מאולצת עשו זאת…זה עדיף על חרדת כישלון, יצירת תסכול והפסקת אימונים.

דבר נוסף שחשוב לזכור היא שהעלייה ברמת הקושי והמורכבות יוצרת עניין וחושב לעודד ולהעניק חיזוקים חיוביים לאורך הדרך, ולהמשיך להציב אתגרים חדשים ומעניינים.

והכי חשוב בעולם…תגרמו לילדים ליהנות מהדרך והתהליך…זה המתכון להצלחה אמיתית לאורך זמן.

1 . ארד סקוול מייסד שיטת – ספידאיט

2 . דף הפייסבוק של שיטת ספידאיט SPEED`IT-חושבים קואורדינציה

3 . אמנויות לחימה טיפוליות להפרעות קב וריכוז – אבי קלאו  רכז הקורס במכללה האקדמית בוינגייט. ‏

אני מזמין אתכם לדף הפייסבוק שלנו דניס הישרדות ג'יו גי'טסו – כפר סבא